ولنتاین مبارک
پادشاهان ایرانی در این تاریخ به بهانه جشن مهر و محبت به همسران خود هدیه می دادند و زنان نیز با دادن هدایایی علاقه خود را به مردانشان نشان می دادند.
دکتر میرجلال الدین کزازی از آیین سپندارمذ چه می گوید.جشن «سپندارمذگان» آنچنان که از نام آن هم آشکار است، جشنی است که ایرانیان کهن آن را در بزرگداشت « سپندارمز» برگزار می کرده اند وهنوز نیز به گونه ای برگزار می کنند.
کزازی می گوید: «سپندارمذ» که در اوستایی « سپنته آرمئیتی» نامیده می شود یکی از امشاسپندان (فرشتگان) بزرگ و برین در آیین زرتشتی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در نماد شناسی باستانی ایران زمین «آتش» پور اهورا مزدا و «سپندامذ» دخت او شمرده می شود، یادآوری می کند: از همین روی جشن هایی که با «سپندارمذ» در پیوند است بیشتر سویی و رویی زنانه دارد و می توان گفت جشن هایی است که ایرانیان با انگیزه و بهانه آن زنان و دخترانشان را گرامی می دارند و از آنان به پاس سالها کار و تلاش، پاکدامنی، مهربانی، فداکاری و پرورش و آموزش فرزندان سپاس می گذارند.
و در پایان تاکید می کند: اگر ما ایرانی نیز نمی بودیم، از دید فرهنگ شناسی جشن آیینی و باستانی «سپندارمذگان» را با جشن کما بیش همانند آن که «ولنتاین» نامیده می شود و فرنگیان آن را برگزار می کنند می سنجیدیم، همچنان باور می یافتیم که جشن «سپندارمذگان» جشنی است بن آورتر، پرمعناتر و لایه ورتر از جشن «ولنتاین».
چه خوب است که فردا روز فرزندانمان که خواستند روز محبت را پاس بدارند و به عزیزانشان کادوهای قرمز تقدیم کنند، «سپندارمذگان» را به جای «ولنتاین» برگزینند./
http://www.yjc.ir/fa/news
عکس های عاشقانه روز ولنتاین





قطعه شعر زمانه بی های وهوی
در این زمانه بی های و هوی لال پرست
خوشا به حال کلاغان قیل و قال پرست
چگونه شرح دهم لحظه لحظه خود را
برای این همه ناباور خیال پرست؟
به شب نشینی خرچنگ های مردابی
چگونه رقص کند ماهی زلال پرست
رسیده ها چه غریب و نچیده می افتند
به پای هرزه علف های باغ کال پرست
هنوز زنده ام و زنده بودنم خاری ست
به چشم تنگی نا مردم زوال پرست
جزییات امتحان مرحله اول المپیاد
داوطلبان شرکت در آزمون مرحله اول المپيادهاي علمي کشور مي توانند کارت شرکت در جلسه آزمون را از بعدازظهر روز سه شنبه 17 بهمن ماه از طريق پايگاه اطلاع رساني www.sanaad.medu.ir دريافت کرده و با مراجعه به دبيرستان محل تحصيل خود عکس آن را ممهور کنند.
| المپياد | دوره | روز | تاريخ | ساعت شروع |
| کامپيوتر | بيست و سومين | سه شنبه | 24 بهمن | ساعت 9 صبح |
| شيمي | بيست و سومين | چهارشنبه | 25 بهمن | ساعت 9 صبح |
| نجوم واخترفيزيک | نهمين | چهارشنبه | 25 بهمن | ساعت 2 بعدازظهر |
| رياضي | سي و يکمين | پنجشنبه | 26 بهمن | ساعت 9 صبح |
| زيست شناسي | شانزدهمين | پنجشنبه | 26 بهمن | ساعت 9 صبح |
| فيزيک | بيست و ششمين | جمعه | 27 بهمن | ساعت 9 صبح |
| ادبي | بيست و ششمين | جمعه | 27 بهمن | ساعت 2 بعدازظهر |
محل برگزاري آزمون و شماره صندلي داوطلب نيز در کارت ورود به جلسه دانش آموز درج شده است و از تمامي داوطلبان درخواست مي شود به منظور عدم مواجهه با مشکلات غيرمنتظره قبلاً محل برگزاري آزمون خود را شناسايي کنند و کارت ملي يا شناسنامه عکسدار خود را در روز آزمون حتماً به همراه داشته باشند.
منبع :سایت کانون
موضوع بحث امروزمان اين است که آيا بايد درس ها را تا عيد تمام کنيم يا نه ؟
"شروع برنامه با صحبت هاي مازيار شيرواني مقدم"
"کارشناس تحصيلي کانون فرهنگي آموزش"
موضوع بحث امروزمان اين است که آيا بايد درس ها را تا عيد تمام کنيم يا نه ؟
در ميان دانش آموزاني که امسال در کنکور هم شرکت دارند، يک تصور وجود دارد که بايد درس ها را تا قبل از عيد تمام کنيم و بعد به سراغ درس هاي سال هاي گذشته برويم و اين تفکري است که سال ها قبل هم وجود داشته و اتفاقا دانش آموزان تنبل به وجود آورنده اين طرز فکر بودند، در حالي که مدارس بعد از عيد داير بود ديگر مدرسه نمي رفتند.
ولي در حال حاضر مي دانيد که مدارس بعد از عيد هم داير هستند و دانش آموزان بايد در مدرسه حاضر شوند و طبق برنامه و روال عادي برنامه امتحانات درس ها تمام شود و در امتحانات شرکت کنند و بعد از آن هم دانش آموزان يک ماه تا کنکور فرصت دارند.
سؤال بعدي که مي خواهيم بررسي کنيم اين است که دانش آموزان مي پرسند بعد از عيد به مدرسه بروم يا در خانه بمانم و درس ها را خودم تمام کنم ؟
در اين مورد بايد بگويم که اگر دانش آموزي چنين تصميمي داشته باشد از همين الان اين نحو برنامه ريزي چگونگي درس خواندن وي را تحت تأثير قرار مي دهد چرا که سرعت مطالعه دانش آموز را بالا مي برد و دقتش را کم مي کند و کلا برنامه هاي او کمي عوض مي شود به همين خاطر مي گويم که دانش آموز تصميمي که براي عيد و بعد از عيد خود دارد را بايد از الان بداند و با آرامش و منطق پيش برود، يک نکته که خيلي مهم است و مي خواهم اشاره کنم اين است که برنامه ريزي داشتن به معناي زود تمام کردن درس ها نيست بلکه برنامه ريزي به معناي به موقع و درست انجام دادن يک کار است.
اگر برنامه راهبردي را ملاحظه کنيد از تابستان شروع مي شود و دوباره از ابتداي مهر يک شروع مجدد دارد، نيم سال اول ، نيم سال دوم ، عيد ، بعد از عيد و تا هفته هاي پاياني دانش آموزان درس هايشان را مي خوانند، در جلسه اي که آقاي قلم چي براي برترهاي آزمون هاي کانون برگزار مي کنند.
آقاي استادمحمدي که رتبه يک کنکور بودند حضور داشتند و وقتي از ايشان سؤال شد که درس ها را کي تمام کرديد؟
ايشان در جواب گفتند که من تا آخرين روز مدرسه به مدرسه رفتم و يک نکته خيلي جدي که ايشان گفتند و من از کسري کلاهدوزان که رتبه 5 کنکور رشته تجربي بود نيز شنيدم اين بود که در بعضي از کلاس ها فقط سه نفر سر کلاس حاضر مي شديم و حتي اشاره کردند که يک کلاس را به دليل بيماري نتوانستم حاضر شوم در جلسه بعد معلم از من گله کرد که چرا در آن کلاس حاضر نبوده ام يعني آقاي استادمحمدي پاي ثابت کلاس هاي مدرسه بوده اند و مي بينيد که نفر اول کنکور مي شوند و از سوي ديگر ملاحظه مي کنيد که دانش آموزان ناآگاه تر تصميم مي گيرند که درس ها را تا عيد تمام کنند و بعد از عيد هم به مدرسه نروند و در منزل بمانند و به دوره کردن درس ها بپردازند.
در حالي که اين اتفاق نمي افتد ، يا دانش آموزي را در نظر بگيريد که وضعيت درسي خيلي خوبي دارد به نام ستار وکيلي که سه _ چهار سال پيش فکر مي کرديم رتبه يک کنکور مي شود ولي ايشان رتبه 10 منطقه دو شد، چه اتفاقي افتاد؟
بعد از کنکور که با ايشان صحبت مي کرديم، خود ايشان مي گفت که درس ها را تا قبل از عيد تمام کرد و بعد از عيد يک صرفه جويي زمان کرده بود که نمي دانست تکليفش با اين زمان اضافي چيست، به دانش آموزان عزيز اين نکته را تذکر مي دهم که شما بايد بدانيد که برنامه ريزي که برايتان در نظر گرفته شده يک برنامه بلند مدت است و دقيقا تا قبل از زمان آزمون هاي جمع بندي ادامه دارد و در زمان جمع بندي نيز هر هفته يا هر دو هفته يک بار يک آزمون خواهيد داشت و اين کاملا حساب شده است، نکته بعدي اين است که دانش آموز بي توجه حتي از قوي ترين معلم هم نمي تواند درس ياد بگيرد، بعضي از دانش آموزان مي گويند که مثلا اين معلم را نمي پسندم.
ولي مي بينيد که دانش آموزان برتر مثل آقاي استادمحمدي يا کسري کلاهدوزان مرتبا سر کلاس درس حضور دارند و مي گويند که طي ساليان قبل با همين سيستم بوده ام پس صحيح نيست که در سرنوشت سازترين سال تحصيلم خودم را از اين سيستم بيرون بکشم.
توصيه اکيد دارم که تا آخرين روز مدرسه در کلاس هاي درس حاضر شويد و از مطالبي که معلمين به شما آموزش مي دهند ياد بگيريد و آقاي استادمحمدي مي گفت که معلمين من خودشان همين مسير را طي کرده اند و تجربه دارند و نکات را بهتر از من بلدند و بارها و بارها همه ما اين تجربه را داشته ايم که وقتي نکته اي را از معلم ياد مي گيريم آن مطلب در ذهنمان جاي مي گيرد و ما را در فراگيري درس از سردرگم بودن نجات مي دهد.
نکته ديگر که اشاره کردم اين بود که برنامه ريزي زود تمام کردن درس ها نيست بلکه به موقع و صحيح انجام دادن کار است يک نکته را فراموش نکنيد "همواره زود شروع کنيد " هر کاري را که مي خواهيد انجام دهيد، در موردش خوب فکر کنيد، تصميم گيري کنيد و زود هم شروع کنيد.
يکي از کارهايي که به دانش آموزان توصيه مي کنم که زود شروع کنيد و بعدا خواهيد گفت که چه خوب شد که اين کار را زود شروع کردم اين است دانش آموزان عزيز وقتي کارنامه خيلي از شما را که مي بينم مشاهده مي کنم که بين درس هاي عمومي و اختصاصي شما تناسب خوب و متعادلي وجود ندارد، مثلا در زمينه کتاب زرد عمومي بارها توصيه مي کنيم که از الان اين کتاب را شروع کنيد و شايد شما اين تصميم را داشته باشيد که بعدا به اين کتاب بپردازيد در حالي که الان زمان آن است و بايد اين کتاب را شروع کنيد.
در مورد بحث جمع بندي دروس پايه هم تا 13 بهمن دو هفته وقت داريد که درس هاي پايه را دوره کنيد و بعد از آن هم بايد برويد سراغ درس هاي نيم سال دوم و دروس پايه که براي نيم سال دوم گذاشته ايد پس يکي از مواردي که بايد زود شروع کنيد مربوط به درسهاي عمومي و کتاب زرد عمومي است که دانش آموزان بايد شروع کنند ، نکته اي که خيلي مهم است و مي خواهم دوباره يادآوري کنم اين است که در بين رتبه هاي برتر کنکور کسي را نديده ام که کارهاي عجيب و غريب انجام دهد و اکثريت اين افراد مثل معين فلاحت گر که يک رتبه يکي درست و حسابي است يا آقاي استادمحمدي و دانش آموزاني که طي سال ها تجربه کاري ديده ام، اصلا اقدام به کارهاي عجيب و بدون برنامه ريزي را نديده ام ولي در بين کساني که رتبه پائين تري به دست مي آورند ملاحظه شده که بي برنامه گي و بلاتکليفي داشته اند و همين روي روند نتيجه گيري ايشان تأثر داشته است و وقتي از دانش آموزان رتبه برتر سؤال مي کنيم که چه طور شد به اين موفقيت رسيديد؟
جوابشان اين است که در تمام کلاس هاي مدرسه حاضر بودم، کلاس هاي کنکورم را به طور مرتب رفتم و تست هاي سال هاي گذشته را تمرين کردم و مي بينيم که راه کاملا مشخص است ولي مسئله اجرا است که مي بينيم بعضي از دانش آموزان سرخود مي روند و کارهاي ديگر مي کنند برنامه هر دانش آموز تا روز آخر مشخص است و بهتر است همين برنامه را اجرا کنند، از برنامه جدا نشويد و به اين فکر نکنيد که بعد از عيد کار ويژه اي انجام دهيد و چون زمان نزديک کنکور است.
کار ويژه اي لازم نيست در برنامه ريزي که انجام شده کاملا اين پيش بيني ها شده و در آزمون 13 بهمن اگر دقت کنيد مي بينيد که همين آزمون در 7 فروردين تکرار مي شود يا آزمون 29 دي دوباره در 16 فروردين تکرار مي شود و دروس پيش دو هم که طبق يک برنامه پيش مي رود تا انشاا... به دوره جمع بندي برسيم پس از دانش آموزان عزيز خواهش مي کنم نگران نباشند ، کار درست اين است که طبق برنامه پيش برويد و درس ها را در زمان خودش در زماني که بايد ، به اتمام برسانيد و با آمادگي کامل بتوانيد نتيجه خوبي از تلاشتان بگيريد .
در مورد نسبت بين دروس اختصاصي و عمومي تأکيد مي کنم همان نسبت 70 به 30 را حفظ کنيد چون هم حجم و هم تيپ درس هاي استدلالي و حل کردني با تيپ درس هاي عمومي که متني هستند کمي متفاوت است و اين نسبت بايد حفظ شود اما نبايد بي توجهي شود در دفتر برنامه ريزي در صفحه 182 وقتي دفتر دانش آموزان را نگاه مي کردم مي ديدم که واقعا دارند به درس هاي عمومي خود بي توجهي مي کنند.
يعني درس هاي اختصاصي را که اهميت دارد ، بچه ها مي خوانند و نسبت 70-30 را تبديل به 90-10 مي کنند و بعضي جاها حتي کمتر از اين هم مي شود پس توصيه مي کنم که نسبت 70 به 30 را حفظ کنيد و هر چه بعد از عيد به کنکور نزديک تر مي شويم تنوع بيشتري پيدا مي کند و مي توانيد تست بيشتري کار کنيد و منبعي که معرفي کردم منبع خيلي محکمي است چون تست هاي کنکورهاي سراسري و آزاد در پنج رشته آزمايشي طي دو سال گذشته است و مجموعه کاملي از تست هايي است که دانش آموز مي تواند کار کند و بعد از آزمون 13 بهمن لازم است که دانش آموزان هر روز زماني را براي کار روي تست هاي کتاب زرد عمومي بگذارد و پيش برود تا قبل از عيد بتواند اين کتاب را تا جايي پيش برده باشد و وقتي بعد از عيد وارد دوره جمع بندي ها مي شويم دانش آموز در آن زمان کاري در رابطه با دروس عمومي انجام داده باشد و خيالش از اين حيث راحت باشد .
حال مي رسيم به دانش آموزاني که تصميم مي گيرند از همين الان شروع کنند به خواندن براي کنکور و ممکن است اين سؤال در ذهنشان باشد که آيا موفق مي شوم يا نه ؟
در جواب اين عده از عزيزان بايد بگويم که توجه داشته باشيد درس هايي را که مي خواهيد براي کنکور بخوانيد درس هاي هستند که قبلا هم خوانده ايد و اولين بار نيست که اين مطالب را مي بينيد، بارها اين مطالب را خوانده ايد و امتحان داده ايد و چند بار دوره کرده ايد پس در حال حاضر فقط نياز داريد که توجهتان را کمي بيشتر کنيد.
در رابطه با کساني که مي گويند امسال کنکور دارم ولي تا الان هيچ درسي نخوانده ام هم من حرف اين دوستان را زياد قبول ندارم چرا که اين دوستان حتما کار کرده اند ولي ممکن است جسته گريخته کار کرده باشند و با برنامه پيش نرفته باشند به اين خاطر به اين دوستان هم مي گويم اين قطار در حال حرکت است و هر موقع که شما تصميم بگيريد که سوار قطار شويد قطعا مي رسيد ولي ممکن است به رتبه برتر دست نيابيد ولي قطعا به نتيجه اي مي رسيد و اين مستلزم اين است که حرکت کنيد و به نظر من زمان خيلي مناسبي است براي کساني که خوب کار نکرده اند.
در مشاوره اي که با يک خانم داشتم متوجه شدم که ايشان دانش آموز خوبي بوده و از مدارس خوب هم مدرک گرفته فقط درس نخوانده بوده و تراز پاييني داشته و در آزمون هاي جديد تصميم گرفته که خوب درس بخواند و توانسته خودش را جمع کند و روش چند تا از ده تا را اجرا کرده و کم کم به کار خود ساختار داده و طبق برنامه ريزي پيش آمده و نتيجه خوبي گرفته و اين نتيجه گيري يواش يواش رشد مي کند.
اما اگر دانش آموز هيچ جا استارت کار خود را نزند و شروع نکند طبيعتا هيچ اتفاق خوبي هم نخواهد افتاد پس دقت داشته باشيد که حتي کساني که براي سال بعد فکر مي کنند در کنکور مي خواهند شرکت کنند بايد بدانند که مطالب قطعا برايشان آشنا هستند فقط احتياج به برنامه ريزي منظم دارند و بايد درس ها را مرور کنند و اگر مي خواهند سال بعد در کنکور شرکت کنند هم بايد از الان شروع به درس خواندن کنند که سال بعد جزء کساني باشند که يک سال و نيم درس خوانده اند نه يک سال ! يعني نسبت به کساني که يک سال درس مي خوانند جلوتر هستيد پس توصيه من به اين دانش آموزان اين است که خودشان را گول نزنند و از الان شروع کنند.
اگر امسال به نتيجه رسيدند که خيلي خوب است و اگر هم به نتيجه نرسيدند قطعا سال بعد به نتيجه مطلوب خود خواهند رسيد، در مورد فارغ التحصيلان هم دقيقا اتفاقي که خواهد افتاد اين است که آن ها هم همان برنامه ريزي را که دانش آموزان در حال تحصيل دارند بايد داشته باشند در زمان امتحانات توصيه من به اين عزيزان اين بود که اگر دانش آموزان دارند امتحانات نيم سال اول را پشت سر مي گذارند ايشان نيز بايد درس هاي نيم سال اول را بخوانند حتي سؤالات تشريحي را بگيرند و حل کنند برنامه مطالعه فارغ التحصيلان نيز بايد مانند دانش آموزان تا زمان امتحانات ادامه پيدا کند و چون وقت بيشتري دارند مي توانند مطالب را با عمق بيشتري بخوانند تمرين و تست بيشتري کار کنند و شايد بتوان گفت که گستردگي کارتان بيشتر مي تواند باشد و توصيه اي که دارم اين است که فارغ التحصيلان برنامه درس خواندن خود را به برنامه دانش آموزان سنجاق کنند و اگر طبق اين برنامه پيش بروند نتيجه اي که مي گيرند از نتيجه اي که با برنامه خود سرانه بخواهند پيش بروند بهتر خواهد بود.
بر گرفته از سایت کانون قلم چی


این وبگاه به منظور روان سازی درک دروس ادبیات دبیرستان با توجه به اهمییت این دروس در منابع کنکور ودسترسی آسان به آن در هر جای دنیا که باشید بدون حمل کتاب ،بدون صرف هزینه های گزاف کلاس های کنکور ویا پرداخت سنگین برای خرید کتاب های کمک درسی،نیز به منظور دسترسی سریع دانش آموزان این جانب برای یادگیری مطالب،وارتباط نظر فراگیران وهمکارانم با این جانب ،ازکلیه دانش آموزان وهمکاران گرامی در سراسر جهان انتظار هم فکری وهم یاری می رود