نمونه سوال فارسی عمومی دانشگاه
به نام خداوند جان وخرد کزین برتر اندیشه برنگذرد
امتحان میان ترم فارسی عمومی دانشگاه: استاد:جوادی
بخش1-اشعار وعبارات زیر را به نثر روان برگردانید.
1-ززین برگرفتش به کردار باد نیامد همی زو به دلش ایچ یاد
2-سرد سخن مباش که سخن سرد تخمی است که از اودشمنی روید.
3-ازاین نمط دمدمه وافسون بر ایشان می دمید تا با اوالفت گرفتند وفارغ وبی تحرز پیش تر رفتند.
4-فراهم نشینند تر دامنان که این زهد خشک است وآن دام نان
5-دلایل قوی بایدومعنوی نه رگ های گردن به حجت قوی
6-پارسا زاده ای را نعمت بی کران از ترکه ی عمان به دست افتاد فسق وفجور آغاز کردومبذری پیشه گرفت.
7-راحت عاجل به تشویش محنت آجل منغص کردن خلاف رای خردمندان است.
8-اگر ناطقی طبل پر یاوه ای وگر خاموشی نقش گرماوه ای
9-دختر ترسا چو برقع رگرفت بند بند شیخ آتش در گرفت
بخش دوم-واژگان زیر را معنی کنید.(در حد کتاب درسی)
10-حطام= ایذا= تشنیع= شاطر= دستار=
غنوده اند= مفازه= ویله کرد=
بخش سوم-آرایه های ادبی
11-درهریک از ابیات زیر برجسته ترین آرایه را از انواع: جناس،تلمیح،تشبیه،تشخیص،حس آمیزی،کنایه،تناسب وواج آرایی معلوم کنید.
الف-شهر سیلی خورده هذیان داشت.
ب-زار وافسرده چنین گفت عقاب که مرا عمر حبابی است بر آب
ج-رفت موسی :تش آرد او به دست آتشی دید که از آتش برست
د-شکر کند چرخ فلک از ملک وملک وملک
و-گوش کن به چشم خود
ز-یکی برستانی بد اندر بهشت به بالای اوسرو دهقان نکشت
ح-دوچشمش گوزن ودو ابرو کمان توگفتی همی بشکفد هرزمان
ط-تاب نرم ماهی دربلور آب/بوی عطر خاک باران خورده درکهسار
بخش چهارم-تاریخ ادبیات وسبک شناسی
12- نویسندگان آثار زیر را بنویسید.
پیرمرد ودریا O قابوس نامه O از زبان برگ O حمام روحO
گزینه های درست را انتخاب کنید.
13-به تمسخر گرفتن عیب ها ونقص ها به منظور تحقیر وتنبیه از روی غرض شخصی.
الف-طنزO ب-هجوO ج-فکاههO هزلO
14-چنانچه دو نفر بدون آگاهی از یکدیگر آثاری را بیافرینند به گونه ای که بسیار همانند باشد که گویی از دیگری برداشت کرده است اصطلاح..............گویند.
الف-اسلوب معادلهO ب-درجO ج-توارد O د-اقتباسO
15-...........به تخصص پژوهشگروجهان بینی اوبستگی دارد؟
الف-شناسایی منابعO ب-انتخاب موضوعO ج-تنظیم مقدماتO د-پیشنهاداتO
16-شاعری دارای سلوک باطنی که ویژگی اصلی اوگسستگی از عوالم بیرون وپیوستگی مستقیم با عوالم درون است.وتوانسته تا حودی شعر ونقاشی را باهم درآمیزد.
الف-عطارO ب-سپهریO ج-پرویز ناتل خانلری O د-مولویO
بخش پنجم-نکته ها
17-ابیات زیر کدام وادی از هفت مرحله ی سیر وسلوک عارفانه در عطار است؟
الف-روی ها چون زین بیابان در کنند جمله سر ازیک گریبان درکنند=
ب-هشت جنت نیز این جا مرده ای است هفت دوزخ همچویخ افسرده ای است=
18-مفهوم نمادی کلمات زیر را در داستان عطار بنویسید.
بط= مار=
19-در داستان اعرابی وسبوی آب از مولوی مرد مظهر چیست؟
الف-عقل جزویO ب-علم بی نهایت O ج-فرمانروای راستینO د- هیچ کدامO
20-این بیت از حافظ را تفسیر نمایید.
به بوی نافه ایی کاخر صبا زان طره بگشاید زتاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دلها
بخش ششم-نگارش ونکات دستوری
21-((را))در عبارت زیر به چه معنایی به کار رفته است؟
شهپر شاه هوااوج گرفت زاغ را دیده براو ماندشگفت
22-((م))دربیت زیر چه نقش دستوری دارد؟
دریغ آیدم کاین چنین یال وسفت همی ازپلنگان بباید نهفت
23-جابه جایی ضمیر را در عبارات زیر نشان دهید ومضاف ها رامعلوم گردانید.
باتنش گرم بیابان دراز / مرده راماند در گورش تنگ
24-درعبارات زیر نشانه های نگارشی مناسب بگذارید.
ازمهد کودک چیزی یادمان نمی آید، ولی مادرمان می گوید:وقتی خواستیم نام تورا بنویسیم گفتند:این مهد کودک ((غیر انتفاعی)) است
25- با توجه به عبارات پاسخ دهید:
هست شب ،همچو ورم کرده ،تنی گرم دراستاده هوا/ هم از این روست نمی بیند اگر گم شده ای راهش را......
الف-قالب شعر بالا چیست؟
ب-منظور از «شب دم کرده چه می باشد؟
26- به قطعه ی زیر از شعر ((مرجان))هوشنگ ابتهاج توجه کرده سپس پاسخ دهید.
مرجان/ سنگی ست زیر آب/ درگود شبگرفته ی دریای نیلگون/تنها نشسته/درتک آن گورسهمنا ک
الف-شاعر چه حسی از خود دارد؟
ب-مفهوم «گود شب گرفته ی دریا» چیست؟
این وبگاه به منظور روان سازی درک دروس ادبیات دبیرستان با توجه به اهمییت این دروس در منابع کنکور ودسترسی آسان به آن در هر جای دنیا که باشید بدون حمل کتاب ،بدون صرف هزینه های گزاف کلاس های کنکور ویا پرداخت سنگین برای خرید کتاب های کمک درسی،نیز به منظور دسترسی سریع دانش آموزان این جانب برای یادگیری مطالب،وارتباط نظر فراگیران وهمکارانم با این جانب ،ازکلیه دانش آموزان وهمکاران گرامی در سراسر جهان انتظار هم فکری وهم یاری می رود