zaban farsi3

v\: دبیرستان زبان فارسی 3 سوم انسانی سال تحصیلی92 وقت :  نا م ونام خانوادگی: نام پدر: شماره دانش آموزی: شماره کلاس:     ردیف  نوبت اول نمره    دستور 1 هر یک از کلمات متشابه زیر را تا حد امکان گسترش دهید . انتصاب – انتساب   1 2 برای نهاد های زیر فعل مناسب بیاورید و علت مفرد یا جمع بودن فعل را بیان کنید . استادان – آجرها 1 3 جمله های زیر چند جزئی هستند ؟ - شعر این دوره ، پناه شکست خوردگان و نومیدان و از راه ماندگان شده بود . - کار یعنی خلاقیت . 1 4 در کدام یک از جمله های زیر شاخص به کار رفته است ؟ کدخدا حسن مردی عاقل است .                              کدخدای آبادی مرد خوبی است . 5/0 5 در عبارت زیر هسته را مشخص کنید و این عبارت چند تکواژ دارد ؟ داستان های جن و پری . 1 6 فعل زیر را از مجهول به معلوم تبدیل کنید و نهاد مناسب برای آن بنوسید . جوشانده شده بود . 1 7 فعلهای (( برشمریم )) و (( قرض گرفتند )) از نظر ساختمان چگونه اند ؟ 5/0 8 برای (( کفش )) و (( کاغذ )) ممیزهای مناسب بیاورید . 5/0 9 وابسته های وابسته را معلوم کنید و نمودار پیکانی بکیشید . کتاب تاریخ ایران                             حیاط بزرگ همسایه 1 10 در جمله ی (( او را در حیاط می دیدم که باغچه ها را آب می داد )) حذف ر ا معلوم کنید . 5/0 نگارش 1 کلمات (( پله  )) و (( سخنگو )) را جمع ببندید و صامتهای میانجی را مشخص کنید . 5/0 2 دو واژه بنویسید که دو تلفظی هستند . 5/0 3 برای واژه های زیر از نظر ریشه شناسی چند معنی بنویسید . فردوس (                                        )                 نیمکت (                                    ) 1 4 قید (( بی شک ))  را در جمله ای صحیح به کار ببرید .   1 5 جمله زیر را اصلاح کنید . همه بچه ها به او احسنت می گفتند . 1 6 فاصله میان واژه ای را تعریف کنید . 1 زبان شناسی 1 چرا تولید واژه ها و و عبارات زیر غیر ممکن است ؟ پژشچ                  پرورش وزارت و آموزش 1 2 آنشه چیست ؟ 5/0 3 صور خیال را در نوشته های زیر بیابید . شب مثل شبح در حیاط باد می وزید .                   چنان می نشیند که گویی کوهی گران نشسته است سکوت سرخ دشت در همه جا پیچیده بود .          آسمان بغض می کند و سر و تن را می شوید . 2 4 واژگان ذهنی زبان کدامند ؟ 5/0 املا و بیاموزیم 1 از اصول حاکم بر خط  فارسی یک مورد را ذکر کنید . 1 2 صحیح عبارات زیر را بنویسید. شعون اجتماعی – الفاض و تعبیرات – جدال و مناغشت – زیرکی و دحا 1 3 دستور خط فارسی چیست ؟ 1 موفق باشید – جمع نمره : 20  

اامتحاني درس ادبيات فارسي 2  

سئوالات امتحاني درس ادبيات فارسي 2                                                              وقت امتحان : 90 دقيقه  نام :                                                   امتحان نوبت اول سال تحصيلي 92-93                    تاريخ : نام خانوادگي :                        دبيرستان :               نام دبير :   1 2 1 1 5/0 5/0 5/0 5/0 معنی ابیات و عبارات زیر را به نثر روان بنویسید.(6نمره) 1)دویدند از کین دل سوی هم                                  در صلح بستند بر روی هم 2)کم کم رقتی دست آن را در زوایا و خفا یا ی مخیاه نشخوار کردم 3)نرون مرد ولی رم نمرده است با چشم هایش می جنگد 4)ما این را از گذشته به ارث می بریم و امروز شیلی بزرگ شده است 5)شاخه های عظیم به وضعی موحش سیخ ایستاده بودند 6)در حالی که چشمانش پر از خاک و شبنم یخ زده است. 7)پیرهن ایش ریش روی سینه اش دهن کجی می کرد. 8)دل ما را هوای خود ده و چشم ما ضیای خود ده الف   5/0 25/0       25/0 5/0 5/0 5/0 دانش های ادبی(3نمره) 1)مناجات های خواجه عبدالله انصاری چه ویژگی هایی دارد؟ 2)در ادبیات زیر کدام آرایه ی ادبی دیده می شود؟ الف)بر او راست خم کرد چپ کرد راست                   خروش از خم چرخ چاچی بخاست ب)بیستون بر سر راه است مباد از شیرین                   خبری گفته و غمگین دل فرهاد کنید 3)از انواع حماسه مصنوع و طبیعی مثالی ذکر کنید. 4)آثار مقابل از چه کسانی است؟     بینوایان                                       چمدان 5)از چهره های مهم ادبیات مقاومت فلسطین دو مورد ذکر کنید؟ 6)نام دو نفر از نویسندگان داستان کوتاه در ایران را بنویسید؟ ب   هر لغت 25% نمره   معنی لغاتی که زیر آنها خط کشیده شده است را بنویسید.(2نمره) 1.نبینم همی خبر فسوس و مزیح            2.فلک باخت از سهم آن جنگ رنگ 3.با حال استیصال پرسیدم                   4.وقتی خانه ی کسی را تفتیش می کردند. 5.وسط میدان هیمه گذاشتند.                6. ماه ایارش آواز ماست 7.التماس و عجز و لابه ی مامور مانند آبی که رو آتش بریزند. پ     1 5/0   5/0   5/0   1   1 خودآزمایی (3نمره) 1.چرا مامور دوم گیله مرد را کشت؟ 2.زیتون نماد نماد چیست و نشانه کدام کشور است؟ 3.(سر به گردن آوردن ) یعنی چه / 4.در مصراع ((به پیام آشنایی بنوازد آشنا را )) مقصود و پیام آشنا چیست؟ 5.چرا نویسنده فیلم نامه ی بچه های آسمان این نام را برای فیلم نامه ی خود بر گزیده است. 6.معنی عبارات کنایی زیر را بنویسید. جلو کسی در آمدن                           سماق مکیدن       ت           5/0 5/0 شعر حفظی (1نمره)   ابیات زیر را کامل کنید. الف)هر نفس آواز عشق                    ما به فلک می رویم ب)خلق چو مرغابیان زاده ز دریای جان (5/.)                 25/0 5/0 1 25/0 1    درك مطلب  ( 4 نمره ) الف . با توجه به ابيات زير به سئوالات مربوطه پاسخ دهيد .  1 . مگر اي سحاب رحمت تو بياري ارنه دوزخ                         به شرار قهر سوزد همه جان ما سوي را 2 . تو قلب سيه را به آيين بدار                                             من اكنون پياده سم كنم كارزار 3 .  فلك باخت از سهم ان جنگ رنگ                                     بود سهمگين جنگ شير و پلنگ  4 . به شهر تو شير و نهنگ و پلنگ                                      سواندر هر سه به جنگ 5 . با عشق خود چه كنيم . 1 . با توجه به بيت اول منظور شاعر از سحاب رحمت چه كسي است .  2 . مفهوم مثراع اول بيت دوم ( تو قلب سيه را به آيين بدار ) چيست ؟  3 . دربيت سوم چه ارايه ي ادبي وجود دارد ؟ شير و پلنگ استعاره ازچه كساني است ؟ 4 . در بيت چهارم چه آرايه ادبي وجود دارد . 5 . در بيت پنجم منظور از عشق چيست و بيانگر كدام احساس شاعر است ؟ ث   5/0   5/0 در عبارت ( فرشتگان سرود هاي صلح و شادي انسان را براي چوپانان خواندند ) منظور از كلمات مشخص شده چيست ؟   با توجه به ابيات ( شاخه هاي عظيم به وضعي موحش سيخ ايستاده بودند چند دسته از بوته هاي خار در نقاط بي درخت سوت مي زدند ) نويسنده به چه چيزي اشاره دارد .     ب     ج 20 نام طراح :                                                                                                                                      جمع بارم